PELAJARAN 8 : BIMBINGAN HADIS |
KERTAS 1
BAHAGIAN A : Soalan Objektif
Setiap soalan di bawah diikuti oleh empat pilihan jawapan. Pilih satu jawapan yang paling tepat.
1 | Hadis ialah_____________ | |
A | perbuatan dan pengakuan nabi | |
B | percakapan dan perbuatan nabi | |
C | percakapan dan pengakuan nabi | |
D | percakapan, perbuatan dan pengakuan nabi |
2 |
| ||
Hadis di atas berbentuk | |||
A | Perbuatan rasulullah s.a.w. | ||
B | Pengakuan rasulullah s.a.w. | ||
C | Percakapan rasulullah s.a.w. | ||
D | Pelaksanaan rasulullah s.a.w. |
3 | Antara berikut yang manakah ciri-ciri perawi dalam hadis sahih?. | |
A | ilat | |
B | fasik | |
C | dhaif | |
D | thiqah |
4 | Ciri-ciri perawi hadis Dhaif ialah _________ | |
i | Perawi yang thiqah | |
ii | Perawi yang lemah | |
iii | Perawi yang fasik | |
iv | Perawi yang adil | |
A | i dan ii | |
B | ii dan iii | |
C | iii dan iv | |
D | i dan iv |
5 | Apakah yang dimaksudkan dengan perawi hadis?. | |
A | Teks hadis | |
B | Orang yang kuat ingatan | |
C | Orang yang boleh dipercayai | |
D | Orang yang meriwayatkan hadis |
6 | Pernyataan berikut adalah benar mengenai peranan hadis, kecuali | |
A | menjadi sumber rujukan yang pertama | |
B | menguatkan nas al-Quran yang ringkas | |
C | menentukan maksud nas al-Quran yang umum | |
D | menguatkan hukum-hukum yang telah ditetapkan al-Quran |
7 | Hadis merupakan sumber rujukan kedua selepas ___________ | |
A | al-Qias | |
B | al-Ijmak | |
C | al-Quran | |
D | al-Istihsan |
8 |
| ||
Pernyataan di atas merujuk kepada hadis berbentuk _______ | |||
A | perbuatan | ||
B | perkataan | ||
C | pengakuan | ||
D | perbuatan dan pengakuan |
9 |
| ||
Ciri-ciri di atas adalah gambaran bagi hadis jenis __________ | |||
A | Syaz | ||
B | Sahih | ||
C | Dhaif | ||
D | Hasan |
10 | ____________ merupakan orang yang paling banyak meriwayatkan hadis Rasulullah s.a.w. | |
A | Abu Bakar al-Arabi | |
B | Abdul Rahman b. Auf | |
C | Abdul Rahman b. Shakhar | |
D | Abdullah b. Abdul Mutalib |
BAHAGIAN B : Respon terhad.
Soalan 11 hingga 15 Lengkapkan pernyataan berikut. |
11 | Fahaman ______________ ialah fahaman yang menolak hadis. |
| ||
12 | _______________ dan hadis tidak boleh dipisah-pisahkan. |
| ||
13 | Antara kepentingan hadis ialah ___________ hukum-hukum yang terdapat nasnya dalam al-Quran. |
| ||
14 | Menolak al-Quran dan hadis akan membawa kepada ___________. |
| ||
15 | Hadis yang diriwayatkan oleh golongan yang dituduh pendusta adalah termasuk dalam jenis hadis ________________. |
|
Soalan 16 hingga 20 Tuliskan istilah yang bersesuaian dengan pernyataan berikut di dalam ruangan yang disediakan. | ||||||
16 | Orang yang meriwayatkan hadis |
| ||||
17 | Periwayat-periwayat hadis yang bermula dari pengumpul hadis hingga kepada nabi Muhammad s.a.w. |
| ||||
18 | Orang yang dipercayai, adil, amanah serta menjauhi perkara-perkara maksiat. |
| ||||
19 | Teks atau isi hadis |
| ||||
20 | Orang yang cukup kuat ingatan. |
|
Soalan 21 hingga 26 Tandakan pernyataan di bawah dengan ( X ) atau ( Y ) dalam ruangan yang disediakan. |
X | Wahyu | Y | Hadis |
Pernyataan | Jawapan | ||||
| 21 | Diturunkan hanya kepada nabi dan rasul | |||
| 22 | Menghuraikan nas-nas yang mujmal | |||
| 23 | Perkataan, perbuatan dan pengakuan Rasulullah s.a.w. | |||
| 24 | Penurunannya telah terhenti selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. | |||
| 25 | Mentakhsiskan maksud nas yang umum | |||
| 26 | Kalam Allah s.w.t. yang mutlak |
Soalan 27 hingga 30 Carta di bawah berkaitan jenis-jenis hadis | |||||||||
| |||||||||
Namakan hadis X dan Y | |||||||||
27 | X : ____________________________ | ||||||||
28 | Y : ____________________________ | ||||||||
Nyatakan dua ciri bagi hadis X | |||||||||
29 | i) __________________________________________________________ | ||||||||
30 | ii) __________________________________________________________ | ||||||||
Soalan 31 hingga 35 Lengkapkan carta di bawah berkaitan sumber perundangan Islam mengikut keutamaan. | |||||||||
| |||||||||
Nyatakan sumber di P, Q, R dan S. | |||||||||
31 | P : ___________________ | ||||||||
32 | Q : ___________________ | ||||||||
33 | R : ___________________ | ||||||||
34 | S : ___________________ | ||||||||
35 | Berikan pengertian sumber Q dengan lengkap. | ||||||||
_______________________________________________________________________________ |
Soalan 36 hingga 43 Lengkapkan petikan di bawah berdasarkan pilihan jawapan yang disediakan. | ||||||||||||||||||||||
|
_____36____ atau nama sebenarnya Abdul Rahman bin Sakhar memeluk Islam pada bulan Muharam tahun ______37______ . Beliau merupakan orang yang paling banyak _____38______ hadis Rasulullah s.a.w. iaitu sebanyak ____39_____ buah hadis. Beliau wafat di _____40_____ pada tahun ______41_______ ketika berusia ____42___ . Digelar Abu Hurairah yang bermaksud ______43_______ kerana beliau amat menyayangi binatang tersebut. |
36 | ____________________________ |
37 | ____________________________ |
38 | ____________________________ |
39 | ____________________________ |
40 | ____________________________ |
41 | ____________________________ |
42 | ____________________________ |
43 | ____________________________ |
KERTAS 2 Jawab semua soalan berikut. Jawapan hendaklah ditulis dalam kertas yang berasingan. |
1 | Jelaskan pengertian hadis dengan lengkap. |
2 | Nyatakan tiga kepentingan hadis sebagai sumber rujukan kedua selepas al-Quran. |
3 | Antara syarat bagi perawi Hadis Sahih ialah adil. Jelaskan ciri-ciri adil bagi seorang perawi hadis. |
4 | Apakah tindakan yang patut dilakukan oleh umat Islam sekiranya menghadapi masalah yang tidak terdapat dalam al-Quran |
5 | Jelaskan tiga kesan fahaman antihadis kepada masyarakat |
6 | Jelaskan dua langkah yang perlu dilaksanakan supaya hadis sentiasa dihayati oleh umat Islam |
Jawapan
PELAJARAN 8 : BIMBINGAN HADIS |
KERTAS 1
BAHAGIAN A
1 | D | 6 | A |
2 | B | 7 | C |
3 | D | 8 | B |
4 | B | 9 | C |
5 | D | 10 | C |
BAHAGIAN A
11 | Anti hadis |
12 | al-Quran |
13 | Menguatkan / memperkukuhkan / memantapkan |
14 | Kesesatan / kekufuran |
15 | Dhaif |
16 | Perawi |
17 | Sanad |
18 | Thiqah |
19 | Matan |
20 | Dhabit |
21 | X | 24 | X |
22 | Y | 25 | Y |
23 | Y | 26 | X |
27 | X = Hadis Sahih |
28 | Y = Hadis Dhaif |
29 & 30 | · Perawinya adil, thiqah dan adil · bersambung sanad kepada Rasulullah s.a.w. · Tidak ada syaz |
31 | P = al-Quran |
32 | Q = al-Hadis |
33 | R = al-Ijmak |
34 | S = al-Qias |
35 | Perkataan, perbuatan atau pengakuan Rasulullah s.a.w. |
36 | Abu Hurairah |
37 | 7 Hijrah |
38 | Meriwayatkan |
39 | 5,374 buah |
40 | Madinah |
41 | 57 Hijrah |
42 | 78 tahun |
43 | Bapa kucing |
KERTAS 2
1 | Hadis ialah sesuatu yang diterima daripada Rasulullah s.a.w. sama ada perkataan, perbuatan dan pengakuan baginda. |
2 | Kepentingan hadis sebagai rujukan selepas al-Quran · Menguatkan hukum-hukum yang terdapat dalam al-Quran · Menghuraikan nas-nas al-Quran yang mujmal / ringkas · Mengkhususkan ayat al-Quranyang umum · Membatasi hukum ayat al-Quran yang mutlak |
3 | Ciri-ciri adil bagi seorang perawi hadis · Taat kepada Allah s.w.t. · Menjauhi perbuatan maksiat · Menghindarkan diri daripada dosa kecil yang boleh mencemarkan agama · Tidak melakukan dosa besar · Tidak mengikut pendapat atau fahaman yang bertentangan syarak |
4 | Tindakan yang patut dilakukan oleh umat Islam sekiranya menghadapi masalah yang tidak terdapat dalam al-Quran · Merujuk kepada hadis Rasulullah s.a.w. · Jika tidak dinyatakan dalam hadis, hendaklah merujuk ijmak ulamak. · Jika tiada ijmak ulamak, hendaklah merujuk kepada Qias. |
5 | Kesan fahaman anti hadis kepada masyarakat · Hilang rasa hormat terhadap nabi yang menjadi rasul pilihan Allah s.w.t. · Menolak al-Quran · Umat Islam akan berpecah belah jika terdapat banyak pentafsiran dalam agama · Ajaran al-Quran yang umum tidak dapat difahami oleh umat Islam. |
6 | Langkah yang perlu dilaksanakan supaya hadis sentiasa dihayati oleh umat Islam · Menterjemahkan kitab-kitab hadis ke bahasa Melayu · Menubuhkan Darul Hadis iaitu satu pusat pengajian yang bertanggungjawab memberi kefahaman tentang hadis kepada masyarakat. · Hadis dijadikan mata pelajaran wajib bagi semua peringkat kurikulum pendidikan. · Mengenakan tindakan yang tegas kepada golongan antihadis. |
No comments:
Post a Comment