PELAJARAN 5 : TANGGUNGJAWAB MEMELIHARA DAN MEMULIHARA ALAM |
Setiap soalan di bawah diikuti oleh empat pilihan jawapan. Pilih satu jawapan yang paling tepat.
1 | Memelihara alam bermaksud | ||||
| i | menjaga alam | iii | melindungi alam | |
| ii | membela alam | iv | memulihkan alam | |
| | | | | |
| A | i, ii dan iii | C | i, iii dan iv | |
| B | i, ii dan iv | D | ii, iii dan iv | |
| | | | | |
2 | Memulihara alam bermaksud | ||||
| A | menjaga alam daripada pencemaran | C | mengembalikan alam kepada habitat asalnya | |
| B | membela alam dari sebarang kemusnahan | D | melindungi alam daripada sebarang kerosakan | |
| | | | | |
3 | Kerosakan alam berpunca daripada | ||||
| i | kerosakan tanah dan menebang pokok-pokok | iii | perburuan dan pembunuhan haiwan | |
| ii | pengurusan alam menurut peraturan Allah s.w.t. | iv | pencemaran air, udara dan bunyi | |
| | | | | |
| A | i, ii dan iii | C | i, iii dan iv | |
| B | i, ii dan iv | D | ii, iii dan iv | |
| | | | | |
4 | Manakah antara berikut merupakan cara memulihara alam?. | ||||
| i | Merancang kawasan pembangunan dan perindustrian | iii | Menanam semula pokok-pokok yang ditebang | |
| ii | Membersihkan sungai-sungai daripada kekotoran | iv | Mengawal pencemaran udara | |
| | | | | |
| A | i dan ii | C | iii dan iv | |
| B | ii dan iii | D | i dan iv | |
| | | | | |
5 | Berikut adalah cara-cara untuk memelihara alam daripada kemusnahan, kecuali | ||||
| A | mengekalkan habitat haiwan | C | merancang strategi pembangunan | |
| B | memelihara keindahan sungai | D | menggalakkan penebangan hutan belantara | |
| | | | | |
6 | Keindahan alam bukti kepada | ||||
| i | kekuasaan Allah s.w.t | iii | kebijaksanaan Allah s.w.t. | |
| ii | keampunan Allah s.w.t. | iv | kesempurnaan Allah s.w.t. | |
| | | | | |
| A | i, ii dan iii | C | i, iii dan iv | |
| B | i, ii dan iv | D | ii, iii dan iv | |
| | | | | |
| Tuliskan istilah yang bersesuaian dengan pernyataan berikut di dalam ruangan yang disediakan. | ||||
| | | | | |
7 | Lapisan atmosfera yang bertindak sebagai perisai sinar ultra ungu. | | |||
| | | |||
8 | Sistem yang melibatkan interaksi antara suatu komuniti dengan alam persekitarannya. | | |||
| | | |||
9 | Proses kitaran air yang membentuk hujan. | | |||
| | | |||
10 | Proses tumbuhan membina makanan. | | |||
| | | |||
11 | Memanfaatkan semula barang-barang yang terbuang | | |||
| Tandakan ( ü ) pada pernyataan yang BETUL. Tandakan ( Î ) pada pernyataan yang SALAH. | ||||
| | | | | |
| Sumbangan alam kepada manusia mengawal pencemaran udara | | |||
| | | |||
| Sikap rakus dan tidak amanah dalam mengurus alam adalah punca utama berlakunya kerosakan dan bencana alam. | | |||
| | | |||
| Perbuatan merosakkan alam akan menguntungkan manusia | | |||
| | | |||
| Memulihara alam bermaksud memakmur alam dengan peraturan yang ditetapkan oleh Allah s.w.t.. | | |||
| | | | | |
Carta di bawah berkaitan tanggungjawab khalifah Allah s.w.t. terhadap alam. | ||||||||
| ||||||||
16 | Tanggungjawab X ialah : __________________________________ | |||||||
17 | Tanggungjawab Y ialah : __________________________________ | |||||||
KERTAS 2 Jawab semua soalan berikut. Jawapan hendaklah ditulis dalam kertas yang berasingan. |
1 | Terangkan langkah-langkah yang boleh anda lakukan untuk memelihara alam sekitar. |
| |
2 | Senaraikan bentuk pencemaran alam sekitar. |
| |
3 | Cadangkan tiga cara untuk mengatasi masalah pencemaran alam |
| |
4 | Jelaskan faedah yang akan diperoleh oleh generasi yang akan datang jika pengekalan keindahan alam diteruskan?. |
| |
5 | Anda terserempak dengan aktiviti pembuangan sisa toksik ke dalam sungai oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Apakah tindakan yang anda lakukan. |
Jawapan
PELAJARAN 5 : TANGGUNGJAWAB MEMELIHARA DAN MEMULIHARA ALAM |
KERTAS 1
BAHAGIAN A
1 | A | 4 | D |
2 | C | 5 | D |
3 | C | 6 | C |
BAHAGIAN B
7 | Ozon |
8 | Ekosistem |
9 | Kondensasi |
10 | Fotosintesis |
11 | Kitar semula |
12 | ü | 14 | Î |
13 | ü | 15 | Î |
16 | memelihara alam |
17 | memulihara alam |
KERTAS 2
1 | Langkah-langkah yang boleh dilakukan untuk memelihara alam sekitar. · Menjaga kebersihan. · Tidak membuang sampah di merata tempat. · Membakar sampah di tempat yang disediakan. · Membantu program keceriaan sekolah. |
| |
2 | Bentuk pencemaran alam sekitar · Pencemaran udara · pencemaran air · pencemaran bunyi |
| |
3 | Cara mengatasi masalah pencemaran alam · Memberi kesedaran tentang kepentingan menjaga alam · Mengedarkan risalah tentang keburukan pencemaran · Menguatkuasakan undang-undang alam sekitar · Mengenakan hukuman yang berat kepada pencemar alam · Mendedahkan kegiatan pencemaran kepada umum |
| |
4 | Faedah yang akan diperoleh oleh generasi yang akan datang jika pengekalan keindahan alam diteruskan · Hidup menjadi aman dan selesa · Dapat menikmati sumber alam dan memanfaatkannya · Dapat mengekalkan keindahan alam · Menambahkan keyakinan terhadap kekuasaan Allah s.w.t. |
| |
5 | Tindakan apabila terserempak dengan pembuangan sisa toksik · Segera melaporkan kepada pihak berkuasa · Memberi kerjasama yang sewajarnya kepada vpihak berkuasa · Memberi nasihat tentang bahaya pembuangan sisa toksik |
No comments:
Post a Comment