Wednesday 18 May 2011

Ting. 5 : Isu Dan Cara Penyelesaian Masalah

KERTAS 1

BAHAGIAN A : Soalan Objektif

Setiap soalan di bawah diikuti oleh empat pilihan jawapan. Pilih satu jawapan yang paling tepat.

1. Berikut merupakan cara mewujudkan perpaduan ummah menurut Islam, kecuali:-

A bekerjasama antara satu sama lain.
B bertoleransi dalam semua perkara.
C sayang-menyayangi antara satu sama lain.
D hormat-menghormati antara satu sama lain.

2. Islam menyelesaikan masalah perpecahan masyarakat dengan cara.....

A membangunkan ekonomi negara.
B menunaikan semua permintaan rakyat.
C mengadakan majlis kenduri dan sukan.
D melaksanakan keadilan kepada semua manusia.

3. Antara langkah untuk mengatasi masalah pengangguran ialah_________

A memberi elaun sara hidup.
B memberi kursus kemahiran.
C menanggung perbelanjaan harian.
D menggalakkan rakyat memberi sedekah.

4. Berikut merupakan cara mewujudkan jati diri ummah.

i Melalui latihan bina semangat.
ii Melalui perancangan yang kemas.
iii Melalui penguasaan ilmu dan kemahiran.
iv Melalui penggunaan sumber tenaga yang baik.

A i, ii dan iii
B i, ii dan iv
C i, iii dan iv
D ii, iii dan iv








5. Kesaksamaan sosial dapat dibentuk melalui akhlak Islam dengan cara:

i bertawakal dalam setiap tindakan.
ii mensyariatkan kewajipan zakat.
iii melakukan kebajikan dengan ikhlas.
iv pritahin terhadap penderitaan orang lain.

A i dan ii
B ii dan iii
C iii dan iv
D i dan iv

6. Langkah penyelesaian isu adalah

i melalui Sosial.
ii melalui Akidah.
iii melalui Syariat.
iv melalui Akhlak.

A i, ii dan iii
B i, ii dan iv
C i, iii dan iv
D ii, iii dan iv

7. Kecemerlangan pendidikan boleh di bentuk melalui

i disiplin dan menepati masa.
ii membuat analisis dan kajian.
iii membina sekolah-sekolah baru.
iv membaca bagi menambah ilmu.

A i, ii dan iii
B i, ii dan iv
C i, iii dan iv
D ii, iii dan iv

8. • Islam mensyariatkan hukum jihad.
• Umat Islam perlu mengamalkan akhlak mulia.
• Islam mengharamkan perbuatan yang mencetuskan huru-hara.

Pernyataan di atas berkaitan dengan:

A Jaminan keselamatan dalam Islam.
B Keadilan sosial dalam Islam.
C Kecemerlangan pendidikan dalam Islam.
D Perpaduan ummah dalam Islam.





BAHAGIAN B : Respon terhad

Soalan 9 hingga 17

Lengkapkan pernyataan berikut
Untuk
Kegunaan
Pemeriksa


9.
_____________ ummah bermaksud sebuah masyarakat yang hidup sayang-menyayangi antara satu sama lain.


10.
Jaminan ______________ adalah kesediaan melindungi keselamatan terhadap agama, akal, harta, maruah dan negara.


11.
Kekuatan _________ masyarakat adalah pemangkin kemajuan dan kemakmuran negara.


12.
Islam mensyariatkan hukum menuntut ilmu sebagai satu ___________ ke atas semua penganutnya.


13.
Sistem ekonomi yang teguh memerlukan masyarakat yang bersifat kreatif, inovatif dan ____________


14.
Kecemerlangan _______________ bermaksud kejayaan dalam keperibadian manusia yang melibatkan perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek.


15.
Sikap ______________ dalam berbelanja dapat mewujudkan kekuatan ekonomi ummah.


16.
Ummah yang mempunyai ____________ sentiasa mempunyai wawasan dalam kehidupan serta mampu menguruskan diri untuk menghasilkan produktiviti yang berkualiti.


17.
____________ asas kepada pembinaan jati diri umah.










Soalan 18 hingga 27

Tulliskan istilah yang bersesuaian dengan pernyataan berikut di dalam ruangan yang disediakan.
Untuk
Kegunaan
Pemeriksa


18.
Sedia menghormati atau menerima pendapat orang lain yang berbeza dengan pendirian sendiri.



19.
Segala perkara yang berkaitan dengan masyarakat.



20.
Kepercayaan dan keyakinan yang kuat terhadap Allah.



21.
Mempunyai daya pengeluaran yang aktif.



22.
Menghasilkan atau membawa pembaharuan ke arah yang lebih baik.



23.
Tingkah laku, etika, moral atau sifat yang tertanam dalam jiwa seseorang.


24.
Keteguhan dan ketahanan hati dalam menghadapi dugaan hidup dengan penuh keredhaan.



25.
Kepatuhan hamba kepada pencipta-Nya melalui tindakan dan perbuatan.



26.
Segala hukum dan peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. kepada manusia.


27.
Mempunyai kebolehan mencipta, menghasilkan dan mengembangkan sesuatu idea baru dan asli.









Soalan 28 hingga 29

Lengkapkan carta berikut:

















Nyatakan perkara P dan Q bagi rajah di atas

28. P : ____________________________

29. Q : ____________________________

Soalan 30 berdasarkan rajah di bawah.

Lengkapkan dengan jawapan yang sesuai:
















30. P : ___________________





KERTAS 2

Jawab semua soalan berikut. Jawapan hendaklah ditulis dalam kertas yang berasingan.

1. Apakah maksud perpaduan ummah?

2. Jelaskan cara mewujudkan perpaduan ummah.

3. Cadangkan cara - cara memupuk perpaduan dalam kalangan pelajar.

4. Terangkan cara Islam menyelesaikan masalah perpaduan ummah dari aspek akidah.

5. Terangkan cara Islam menyelesaikan masalah perpaduan ummah dari aspek syariat.

6. Terangkan cara Islam menyelesaikan masalah perpaduan ummah dari aspek akhlak.

7. Jelaskan kesan penyelesaian masalah perpaduan ummah secara Islam.

8. Huraikan kesan perpaduan ummah terhadap negara.

9. Nyatakan pengertian Kecemerlangan Pendidikan menurut Islam.

10. Jelaskan cara - cara untuk membentuk kecemerlangan dalam pendidikan.

11. Huraikan cara - cara Islam menyelesaikan masalah keciciran umat Islam dalam pendidikan melalui aspek akidah.

12. Huraikan cara Islam menyelesaikan masalah keciciran umat Islam dalam pendidikan melalui aspek syariat.

13. Huraikan cara Islam menyelesaikan masalah keciciran umat Islam dalam pendidikan melalui aspek akhlak.

14. Jelaskan kesan kecemerlangan pendidikan dalam Islam.

15. Jelaskan implikasi kemiskinan terhadap masyarakat.

16. Jelaskan implikasi kemiskinan terhadap negara.

17. Senaraikan faktor kemiskinan dalam kalangan umat Islam.

18. Bagaimanakah cara membasmi kemiskinan dalam masyarakat?

19. Bagaimanakah cara Islam menjana kekuatan ekonomi melalui akidah.

20. Bagaimanakah cara Islam menjana kekuatan ekonomi melalui syariat.

21. Bagaimanakah cara Islam menjana kekuatan ekonomi melalui akhlak.

22. Nyatakan pengertian kekuatan ekonomi.

23. Jelaskan kesan penyelesaian masalah ekonomi secara Islam.

24. Nyatakan maksud jati diri ummah.

25. Jelaskan cara untuk mewujudkan jati diri ummah.

26. Jelaskan kesan jati diri ke atas umat Islam.

27. Penyelesaian masalah secara Islam dapat meneguhkan keimanan kepada Allah s.w.t. Sarankan langkah-langkah positif untuk memelihara iman.

28. Nyatakan pengertian toleransi.

29. Terangkan contoh toleransi di dalam kelas.

30. Nyatakan pengertian jaminan keselamatan.

31. Terangkan cara - cara Islam menyelesaikan isu jaminan keselamatan melalui akidah.

32. Terangkan cara - cara Islam menyelesaikan isu jaminan keselamatan melalui syariat.

33. Terangkan cara Islam menyelesaikan isu jaminan keselamatan melalui akhlak.

34. Sarankan langkah-langkah mewujudkan jaminan keselamatan.

35. Nyatakan kesan jaminan keselamatan dalam kehidupan.

36. Nyatakan maksud kesaksamaan sosial.

37. Jelaskan cara mewujudkan kesaksamaan sosial menurut Islam.

38. Terangkan cara - cara Islam menjana kesaksamaan sosial melalui akidah.

39. Terangkan cara - cara Islam menjana kesaksamaan sosial melalui syariat.

40. Terangkan cara Islam menjana kesaksamaan sosial melalui akhlak.

41. Nyatakan kebaikan kesaksamaan sosial dalam kehidupan.

42. Bagaimanakah cara institusi zakat boleh meningkat ekonomi negara dan umat Islam.

43. Berikan contoh pengabaian solat.

44. Terangkan cara mengatasi masalah pengabaian solat dalam kalangan pelajar.

45. Jelaskan cara menangani gejala lepak dalam kalangan remaja Islam masa kini.

46 Nyatakan faktor – faktor berlakunya jenayah ragut.

47. Bagaimanakah cara mengatasi masalah jenayah ragut?

48. Mengapakah para remaja begitu leka dan asyik dengan hiburan?

49. Kemukakan dua cadangan untuk menyekat fenomena asyik dengan hiburan yang keterlaluan.

50. Jelaskan faktor yang menyebabkan ajaran sesat masih berleluasa masa kini.

51. Cadangkan langkah-langkah untuk membendung ajaran sesat.

52. Kegiatan lumba haram makin berleluasa. Mengapakah perkara ini berlaku?

53. Berikan cadangan anda untuk mengatasi kegiatan lumba haram.

54. Apakah faktor yang menyebabkan berlaku gejala buli dalam kalangan pelajar.

55. Terangkan cara-cara mengatasi gejala buli dalam kalangan pelajar.

56. Apakah faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya murtad.

57. Terangkan cara-cara mengatasi masalah murtad.

58. Mengapakah isu berkaitan makanan halal masih membelenggu umat Islam di Malaysia?

59. Kemukakan cara-cara untuk menangani isu makanan halal.

60. Mengapakah penularan penyakit AIDS semakin berleluasa dari hari ke hari?

61. Sarankan cadangan anda untuk mengatasi masalah murtad.

62. Jelaskan faktor-faktor yang menyebabkan berlaku masalah ponteng di sekolah.

63. Cadangkan langkah-langkah mengatasi masalah ponteng di sekolah.












Jawapan





KERTAS 1
BAHAGIAN A

1. B 2.D 3.B 4.D 5.C 6.D 7.B 8.A


BAHAGIAN B

9. perpaduan 10. keselamatan 11. ekonomi 12. kewajipan

13. produktif 14. pendidikan 15. berhemah/berjimat

16. jati diri 17. berdisiplin 18. toleransi 19 sosial

20. akidah 21. produktif 22. inovatif 23. akhlak
24. sabar 25. ibadat 26. syariat 27. kreatif


27. P : Syariat/Akhlak

28. Q : Akhlak/Syariat

29. P : Bantu - membantu / tolong menolong antara satu sama lain.

















KERTAS 2

1. Perpaduan ummah bermaksud sebuah masyarakat yang hidup sayang-menyayangi dan hormat - menghormati antara satu sama lain.

2. Cara mewujudkan perpaduan ummah :
• Sayang-menyayangi antara satu sama lain.
• Bantu-membantu antara satu sama lain.
• Hormat-menghormati hak jiran.
• Menyemai nilai-nilai murni ke dalam jiwa umat Islam
• Memberi kesedaran tentang kepentingan perpaduan.
• Memperbanyak aktiviti yang boleh memupuk semangat perpaduan.

3. Cara memupuk perpaduan di kalangan pelajar
• Tolong-menolong antara satu sama lain.
• Bersikap toleransi dalam sesuatu perkara.
• Saling bermaafan apabila berlaku perselisihan.
• Berlemah lembut dalam sebarang keadaan.

4. Cara Islam menyelesaikan masalah perpaduan ummah dari aspek akidah.
• Kepercayaan dan keyakinan kepada akidah yang sama.
• Meyakini bahawa persaudaraan dan perpaduan tidak dapat dipisahkan.

5. Cara Islam menyelesaikan masalah perpaduan ummah dari aspek syariat
• Islam mewujudkan peraturan kewajipan berzakat dan sedekah.
• Islam mengharamkan perbuatan menyebarkan fitnah.

6. Cara Islam menyelesaikan masalah perpaduan ummah dari aspek akhlak
• Islam memerintah agar bersifat toleransi.
• Islam menyuruh umatnya menyeru kepada kebaikan dan mencegah kejahatan.

7. Kesan penyelesaian masalah perpaduan ummah secara Islam
• Umat Islam akan dihormati dan disegani.
• Dapat membentuk kekuatan ummah.
• Umat Islam akan diteladani dari segi sosial dan kerohanian.

8. Kesan perpaduan ummah terhadap negara
• Negara akan menjadi contoh kepada negara lain.
• Negara menjadi kuat.
• Ekonomi negara maju dan mantap.

9. Pengertian Kecemerlangan Pendidikan menurut Islam ialah keperibadian manusia yang melibatkan perkembangan jasmani,emosi rohani dan intelek yang dapat dilihat melalui sikap dan tindakan manusia terhadap persekitaran.

10. Cara – cara untuk membentuk kecemerlangan dalam pendidikan
• Melalui pembacaan
• Membuat kajian dan analisis
• Berdisiplin dan menepati masa
11. Cara Islam menyelesaikan masalah keciciran umat Islam dalam pendidikan melalui aspek akidah
• Yakin bahawa Islam menyuruh umatnya menuntut ilmu secara bersungguh-sungguh.
• Yakin bahawa orang yang berilmu akan dimuliakan oleh Allah s.w.t.

12. Cara Islam menyelesaikan masalah keciciran umat Islam dalam pendidikan melalui aspek syariat
• Islam mensyariatkan hukum wajib menuntut ilmu.
• Islam mewajibkan umatnya menuntut ilmu sepanjang hayat.

13. Cara Islam menyelesaikan masalah keciciran umat Islam dalam pendidikan melalui aspek akhlak
• Islam mewajibkan umatnya menuntut ilmu secara ikhlas.
• Berdedikasi dalam menuntut ilmu.
14. Kesan kecemerlangan pendidikan dalam Islam
• Budaya ilmu berkembang dalam setiap lapisan masyarakat.
• Negara menjadi maju.
• Umat Islam diteladani/dicontohi/disegani.

15. Kesan implikasi kemiskinan terhadap masyarakat:
• Dipandang hina oleh orang luar
• Tiada kemudahan asas
• Mutu kesihatan terjejas.
• Mutu pendidikan tidak meningkat.

16. Implikasi kemiskinan terhadap negara
• Dipandang hina oleh negara lain
• Tidak dapat menyediakan kemudahan asas
• Ditindas oleh negara kaya
• Pembangunan lembap

17. Faktor yang menyebabkan umat Islam berada dalam kemiskinan.
• Malas berusaha dengan lebih gigih
• Menganggap kemiskinan sebagai takdir yang tidak berubah.
• Tiada pendidikan dan kemahiran yang lengkap untuk berdikari.
• Pekerjaan yang dilakukan kurang berdaya maju.
• Tiada sikap berdaya saing.

18. Cara membasmi kemiskinan dalam masyarakat
• Bekerja dan berusaha secara bersungguh-sungguh.
• Memberi pendidikan yang sempurna.
• Memperbanyak peluang pekerjaan.
• Menyediakan skim pinjaman sebagai modal.
• Mewajibkan orang kaya bantu orang miskin/zakat.
• Menggalakkan umat Islam saling membantu.

19. Cara Islam menjana kekuatan ekonomi melalui akidah
• Meyakini bahawa membangunkan ekonomi merupakan cara mendekatkan diri kepada Allah.
• Memahami bahawa kefakiran membawa kekufuran.

20. Cara Islam menjana kekuatan ekonomi melalui syariat
• Islam menggalakkan umatnya mencari harta halal sebanyak mungkin.
• Islam menyediakan pelbagai kegiatan ekonomi seperti jual beli,gadaian dan sebagainya.


21. Cara Islam menjana kekuatan ekonomi melalui akhlak
• Islam mengkategorikan bidang pekerjaan sebagai ibadah.
• Islam menyuruh umatnya bekerja bersungguh-sungguh.
22. Pengertian kekuatan ekonomi ialah sistem ekonomi yang teguh dalam segala bidang seperti pengeluaran,pemasaran dan pendapatan negara.

23. Kesan penyelesaian masalah ekonomi secara Islam
• Umat Islam dapat menguasai ekonomi Islam
• Negara Islam sebagai pusat perdagangan yang terkemuka di dunia
• Negara Islam akan menjadi peneraju kepada perkembangan ekonomi.

24. Maksud jati diri ummah ialah memiliki daya kreativiti, inovatif dan produktif dalam melaksanakan pekerjaan.

25. Cara untuk mewujudkan jati diri ummah
• Melalui penguasaan ilmu dan kemahiran dalam pelbagai bidang.
• Melalui perancangan yang kemas.
• Melalui penggunaan sumber tenaga yang baik dan berkesan.

26. Kesan jati diri ke atas umat Islam
• Dapat berdikari
• Umat Islam dihormati dan digeruni
• Umat Islam maju dan dicontohi oleh orang lain.

27. Langkah-langkah positif untuk memelihara iman
• Sentiasa menunaikan amalan fardu.
• Melakukan ibadat sunat
• Menjauhi perkara maksiat dan mungkar
• Sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t.
• Sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t.

28. Pengertian toleransi ialah sedia menghormati atau menerima pendapat orang lain yang berbeza dengan pendirian sendiri.

29. Contoh toleransi di dalam kelas.
• Menghormati pandangan yang telah diberikan oleh rakan.
• Sedia menerima kritikan dan teguran daripada rakan-rakan.

30. Pengertian jaminan keselamatan ialah kesediaan melindungi keselamatan terhadap agama,nyawa,akal,harta,maruah dan negara.




31. Cara Islam menyelesaikan isu jaminan keselamatan melalui akidah
• Menyakini bahawa Allah s.w.t. mewajibkan setiap umat Islam menjaga keselamatan diri dan orang lain.
• Meyakini bahawa Islam melarang umatnya melakukan kekacauan dan huru - hara dalam negara.

32. Cara Islam menyelesaikan isu jaminan keselamatan melalui syariat
• Islam mensyariatkan hukum jihad mempertahankan negara
• Islam mengenakan hukuman yang berat kepada pemberontak dan pengancam keselamatan negara.

33. Cara Islam menyelesaikan isu jaminan keselamatan melalui akhlak
• Umat Islam dikehendaki mematuhi perundangan dan peraturan negara.
• Umat Islam perlu mengamalkan akhlak mulia.

34. Langkah-langkah mewujudkan jaminan keselamatan
• Melaksanakan perundangan Islam dalam kehidupan.
• Mengamalkan sikap toleransi.
• Sedia bekerjasama dengan orang lain.
• Tanamkan perasaan cintakan negara
• Mengamalkan cara hidup Islam

35. Kesan jaminan keselamatan dalam kehidupan.
• Keamanan dapat dikekalkan.
• Rakyat dapat melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna.
• Kehidupan masyarakat menjadi aman dan makmur.
• Rakyat rasa lebih selamat.

36. Maksud kesaksamaan sosial ialah keharmonian hubungan sesama manusia untuk menjauhi perkara yang menyebabkan perpecahan,perbalahan dan kekacauan.

37. Cara mewujudkan kesaksamaan sosial menurut Islam
• Sentiasa mewujudkan hubungan baik sesama manusia.
• Sentiasa membantu golongan yang tidak bernasib baik.
• Sentiasa melakukan kebajikan dengan ikhlas.

38. Cara Islam menjana kesaksamaan sosial melalui akidah
• Meyakini bahawa Allah s.w.t. memerintahkan hamba-Nya supaya prihatin kepada golongan yang tidak bernasib baik.
• Menyakini bahawa Islam melarang umatnya bermegah-megah.

39. Cara Islam menjana kesaksamaan sosial melalui syariat
• Islam mensyariatkan zakat bagi membantu golongan miskin.
• Islam menggalakkan golongan kaya bersedekah membantu golongan miskin.





40. Cara Islam menjana kesaksamaan sosial melalui akhlak
• Prihatin terhadap penderitaan dan kesengsaraan orang lain.
• Sentiasa melakukan kebajikan dengan ikhlas.
41. Kebaikan kesaksamaan sosial dalam kehidupan
• Menegakkan keadilan kepada semua ahli masyarakat.
• Mewujudkan kehidupan yang harmoni dalam masyarakat yang berbilang kaum.
• Tidak berlaku pergaduhan / kekacauan dalam masyarakat.
• Melahirkan masyarakat yang hormat – menghormati dan bekerjasama.

42. Cara institusi zakat boleh meningkat ekonomi negara dan umat Islam
• Menyediakan modal untuk memulakan / mengembangkan perniagaan.
• Memberi bantuan pembelajaran.
• Membantu fakir miskin menyara kehidupan mereka.

43. Contoh pengabaian solat ialah;
• Meninggalkan solat fardu.
• Melewatkan solat.
• Tidak menjaga kesempurnaan solat.
• Leka dalam solat/tidak kusyuk.

44. Cara mengatasi masalah pengabaian solat ialah;
• Ceramah tentang kewajipan solat.
• Memberi nasihat tentang kepentingan solat.
• Mendidik anak-anak solat sejak kecil.
• Mengenakan tindakan kepada orang yang mengabaikan solat.

45. Cara menangani gejala lepak dalam kalangan remaja ialah;
• Memberi didikan agama yang sempurna.
• Mengadakan kem motivasi / bina insan.
• Menganjurkan aktiviti yang berfaedah
• Mengeratkan hubungan kekeluargaan / kasih sayang yang secukupnya.
• Berhati-hati memilih rakan.

46. Antara faktor-faktor yang menyumbang berlakunya jenayah ragut:
• Iman tidak mantap.
• Didikan agama kurang / tiada asas agama.
• Mangsa cuai / lalai.
• Kurang kerjasama daripada masyarakat.
• Sikap pentingkan diri sendiri.

47. Cara mengatasi masalah jenayah ragut ialah:
• Memberi didikan agama yang mantap.
• Kerjasama daripada masyarakat.
• Mengenakan hukuman yang setimpal / hukuman berat.
• Beri pendedahan kempen dan maklumat kepada rakyat.




48. Para remaja begitu leka dan asyik dengan hiburan adalah kerana:
• Akidah yang lemah.
• Penghayatan agama kurang.
• Terpengaruh dengan budaya Barat.
• Pengaruh rakan / masyarakat sekeliling.
• Terpengaruh dengan media massa.
• Kurang perhatian dari keluarga/masyarakat.

49. Dua cadangan tersebut adalah:
• Berikan ilmu agama.
• Menapis kemasukan bahan-bahan dari luar.
• Tanamkan iman yang kukuh.
• Mengurangkan aktiviti-aktiviti hiburan.
• Memperbanyakkan aktiviti yang berfaedah.
• Tanamkan sikap prihatin dalam kalangan ibu bapa/masyarakat.

50. Faktor yang menyebabkan ajaran sesat masih berleluasa masa kini :
• Lemah dalam ilmu agama.
• Kurang perhatian ibu bapa.
• Iman yang lemah.
• Kurang kerjasama masyarakat.
• Tiada penguatkuasaan undang-undang.

51. Langkah-langkah untuk membendung ajaran sesat:
• Kenakan hukuman berat kepada penyebar.
• Berikan kefahaman yang jelas berkaitan agama.
• Mantapkan akidah dalam kalangan rakyat.
• Menapis bahan-bahan asing yang masuk.
• Memusnahkan tempat/bahan ajaran sesat.

52. Kegiatan lumba haram makin berleluasa masa kini adalah kerana:
• Kurang berhatian daripada ibu bapa.
• Lemah dalam didikan agama.
• Tiada penguatkuasaan undang-undang.
• Terpengaruh dengan media massa.
• Mementingkan keseronokan dunia.

53. Cadangan untuk mengatasi kegiatan lumba haram:
• Beri pendedahan / penerangan yang jelas kepada masyarakat tentang keburukan lumba haram.
• Tingkatkan penguatkuasaan undang-undang.
• Ibu bapa mengawal kegiatan anak-anak.
• Beri didikan agama yang sempurna.

54. Faktor yang menyebabkan berlaku gejala buli dalam kalangan pelajar:
• Kurang didikan agama.
• Kurang perhatian ibu bapa.
• Sifat ego dan ingin menunjuk-nunjuk.
• Terpengaruh dengan media massa.


55. Cara-cara mengatasi gejala buli dalam kalangan pelajar adalah:
• Mendidik anak-anak dengan didikan agama.
• Ibu bapa memberi kasih sayang kepada anak-anak.
• Penguatkuasaan undang-undang.
• Kempen keburukan gejala buli.
• Menapis kemasukan bahan-bahan asing.


56. Faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya murtad adalah:
• Iman yang lemah.
• Penguatkuasaan undang-undang yang lemah.
• Tidak ada asas didikan agama.
• Pengaruh masyarakat sekeliling.
• Untuk mendapat kemewahan hidup.

57. Cara-cara mengatasi masalah murtad adalah:
• Penguatkuasaan undang-undang murtad.
• Memantapkan didikan agama.
• Mengukuhkan akidah.
• Penerangan tentang azab Allah s.w.t. bagi orang yang murtad.

58. Isu berkaitan makanan halal masih membelenggu umat Islam di Malaysia:
• Orang Islam tidak menguasai perniagaan di Malaysia.
• Kurang produk atau hasil keluaran orang Islam.
• Kelemahan penguatkuasaan pihak berkuasa.
• Masyarakat bukan Islam kurang faham berkaitan dengan makanan halal orang Islam.

59. Cara-cara untuk menangani isu makanan halal adalah:
• Memberi kefahaman kepada masyarakat berkaitan makanan halal.
• Memperbanyak pengeluaran makanan halal.
• Memberi bantuan kepada peniaga Islam membuka perniagaan.
• Mengenakan tindakan kepada pihak yang menyeleweng penggunaan logo halal.
• Pemantauan berterusan dari pihak berkuasa.

60. Penularan penyakit AIDS semakin berleluasa pada masa kini adalah kerana:
• Iman yang lemah.
• Gejala seks bebas.
• Kurang didikan agama.
• Kurang kesedaran tentang bahaya AIDS
• Penagihan dadah dan perkongsian jarum suntikan.
• Pergaulan bebas.

61. Cadangan untuk mengatasi masalah murtad ialah:
• Mantapkan didikan agama.
• Penguatkuasaan undang-undang.
• Kempen kesedaran bahaya AIDS.
• Menjauhi perbuatan yang membawa kepada perzinaan.
• Menjauhi najis dadah.

62. Faktor-faktor menyebabkan masalah ponteng di sekolah:
• Kurang minat belajar
• Tiada kesedaran kepentingan ilmu.
• Terpengaruh dengan rakan-rakan.
• Kurang perhatian ibu bapa.
• Kurang didikan agama.



63. Langkah-langkah mengatasi masalah ponteng di sekolah:
• Beri didikan agama yang sempurna.
• Perhatian/kasih sayang ibu bapa.
• Penguatkuasaan undang-undang.
• Menyediakan motivasi/kaunseling.

No comments:

Post a Comment